194

Zboží přišlo poškozené. Zákazníkův problém?

Desítky stížností na poradenské lince časopisu dTest - 299 149 009 - ukazují na stoupající trend tohoto jevu i u etablovaných prodejců a neznalost zákazníků: zákon totiž hovoří zcela jasně – nápravu musí zjednat prodejce.

Typický případ potkal paní Kohoutovou, která si objednala sedací soupravu od jedné velké nábytkářské firmy. Paní Kohoutová by dovedla pochopit, že se přeprava tak objemné zásilky nemusí obejít bez potíží. To se také v jejím případě stalo, když na sedačce po vybalení objevila roztržený potah. Ozvala se tedy prodejci a očekávala omluvu a urychlenou nápravu. Místo toho však přišlo zamítnutí jejího nároku s tím, že věc si měla zkontrolovat při převzetí a poškozenou zásilku vůbec nepřebírat, o čemž ostatně byla informována ve smluvních podmínkách. „Uložení povinnosti zkontrolovat si zboží při přebírce spojené se ztrátou práva jeho vady reklamovat či jej vrátit je dle našeho průzkumu nejčastější nešvar i těch největších českých internetových prodejců. Ten bohužel přerostl v jakýsi standard, který spotřebiteli ani nepřipadá nezákonný,“ říká Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest, a dodává: „Zákon ale hovoří jasně. Prodejce odpovídá za to, že zboží bude v okamžiku převzetí v souladu s kupní smlouvou, tedy nepoškozené a funkční. A to bez ohledu na to, zda pro něj přepravu zajišťuje nějaký třetí subjekt.“ Paní Kohoutová tak nejenže měla s reklamací uspět, ale dokonce mohla zboží ve 14 denní lhůtě vrátit a požadovat zpět kupní cenu i náklady spojené s cestou zásilky oběma směry. Pro tyto případy připravil dTest pro spotřebitele účinnou obranu: vzorový dopis odstoupení od smlouvy s propracovanou argumentací, který je ke stažení zdarma na www.dtest.cz/poskozenazasilka „S problémy ohledně reklamace zásilek poškozených při přepravě se spotřebitelé na naši poradenskou linku obraceli ve zvýšené míře po Vánocích, kdy řadu z nich čekalo po rozbalení balíku nemilé překvapení. Od té doby však frekvence obdobných dotazů neklesá,“ uzavírá Votočka varováním před neustávajícím trikem prodejců.