194

Obchvat města v nedohlednu

30.12.2005, Náchod, Zdroj: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Evergreen: Pražská ulice úpí pod automobilovou dopravou

Podle statistických údajů na českých silnicích stále přibývá automobilů. Ani v budoucnu tomu pravděpodobně nebude jinak a dopravní zatěž se zmnohonásobí.Město vytvořilo anketu, v níž se mohli občané vyjádřit k neradostné dopravní situaci zejména v Pražské ulici. Respondenti vidí jediné řešení ve stavbě silničního obchvatu. Ta je však v nedohlednu, takže zřejmě přetrvá tíživé dopravní status quo.

Obrovský nárůst vozidel

To potvrdil také místostarosta Jaroslav Rohulán. Podle něj termín zahájení stavby není reálný dříve než v letech 2009 až 2010, tedy za pět dlouhých roků. "Tento termín je však reálný pouze za předpokladu, že nenastanou žádné větší problémy při výkupu pozemků pro tuto stavbu. Už teď radnice hledá další možnosti, jak Pražské ulici alespoň částečně ulevit," tvrdí Rohulán. Sám připouští obrovský dopravní nárůst v tomto úseku oproti devadesátým letům. Nyní tudy totiž projede 28 tisíc vozidel včetně kamionů za 24 hodin. To je o 12 tisíc více než před několika lety.

"Můžu říct, že jsem zděšen. Už se skoro obávám, že když se nyní obchvat postaví, tak s dalším nárůstem počtu automobilů se v budoucnu začnou stavět obchvaty obchvatů," nastínil přímo v Pražské ulici katastrofický scénář náchodský občan Rudolf Prouza.

Kruháky na to nestačí

Místostarosta Rohulán připomenul ještě další dopravní problémy.

"Je třeba brát v úvahu také skutečnost, že městem lze projet ve směru na Českou Skalici a Nové Město nad Metují dvěma až třemi jízdními proudy, zatímco ve směru opačném jen jedním. Ten potencionální druhý od ulic Českoskalické a Komenského končí na křižovatce U Slavie a blokuje automobily přijíždějící ze Starého Města. Právě on je hlavní příčinou tvořících se front," domnívá se Rohulán. Ani kruhové křižovatky vybudované na Pražské ulici nejsou to, co si od nich řidiči slibovali. Jsou totiž stavěné na maximální průjezdnost 24 tisíc automobilů denně, která je však překročena o čtyři tisíce.

"Město již vypracovalo návrh řešení varianty otočit jednosměrnou dopravu na Volovnici a automobily z Komenského ulice nepustit ke Slavii, ale na okružní křižovatku U Itálie," vysvětlil místostarosta s tím, že by se přetížení křižovatky U Slavie částečně přeneslo ke křižovatkám U Itálie a u Čedoku.

UCPANÁ MĚSTA VOLAJÍ PO OBCHVATECH

Hitem doby jsou stavby obchvatů a dálnic. Je to svým způsobem relikt minulosti, protože ještě před patnácti lety bylo obvyklé, že se budovaly průtahy měst, které jsou dnes zcela ucpány automobily.

Každodenní realita na Pražské ulici v Náchodě. Tisíce projíždějících automobilů včetně kamionů tvoří obvyklou dlouhou frontu.