194

Polsko rozdělilo eura na výstavbu silnic

Doprava je fenoménem dnešní doby. Nenávratně jsou pryč časy, kdy jízda po silnici byla relaxačním a povznášejícím zážitkem, jak to vídáme ve starých filmech. Automobil se stal nedílnou součástí našeho života. Ekonomicky je na jejich výrobě závislé velké množství firem a vývoz aut je „tahounem" hospodářství. Auta musejí jezdit po silnicích, které však mnohdy pamatují rakouskou monarchii.

Po vstupu do EU se utrhla lavina především s nákladními automobily. Kamiony jsou nebezpečné samy sobě, o ostatních účastnících silničního provozu nemluvě. Přes Čechy, a mohu přímo napsat po silnici od Hradce Králové na Náchod a dále přes Polsko na Pobaltí, se každodenně „řítí" stovky kamionů. O řešení vzniklé situace se hodně píše, ještě více mluví, ale málo činí. Určité náznaky na zlepšení se však čas od času objeví. Například 18. března 2005 podepsali ministři dopravy Polska a ČR smlouvu o výstavbě silnice R11 - S3 ve směru Hradec Králové - Jaroměř - Královec - Lubavka Legnica - Vroclav. Ve smlouvě je uveden termín propojení na společných státních hranicích po roce 2010.

Hospodářská komora se stavem dopravy v regionu musí neustále zabývat. Je k tomu tlačena nejen svými členy, ale i dalšími firmami a podnikateli. Uskutečnili jsme několik setkání, jednání a tiskovou konferenci k dopravní situaci ve směru na Polsko.

Dlouhodobě sleduji a hlídám každý termín, každou zmínku o situaci na obou stranách hranice. Poláci se na výstavbu silnice připravují daleko pečlivěji než česká strana, která má tendenci přípravy v Polsku zlehčovat.

Poslední informace z Polska jsou však následující: Dne 31. srpna Stálý výbor rady ministrů dosáhl kompromisního řešení ve věci výdajů na výstavbu a realizaci silnic podle programu do roku 2012. Bylo rozděleno 126 miliard zlotých. Jedná se o spolufinancování projektů EU v období do roku 2013, s možností čerpat do roku 2015. Některé úseky silnic budou z důvodu EURO 2012 realizovány do termínu fotbalového mistrovství.

Pro nás, v Královéhradeckém kraji, je však zajímavá informace především o výstavbě silnice ve směru Královec – Lubavka, která dále pokračuje až do Štětína. Tato stavba je naplánována na několik etap s otevíráním jednotlivých úseků v letech 2010 až 2013. Úsek u státní hranice směrem do Vroclavi by měl být zprovozněn před EUREM, tedy v roce 2012.

To jsou velmi příznivé zprávy z Polska. Z České republiky však tak dobré zprávy nemám. S výstavbou se v jakési záhadné tichosti téměř nepočítá, a to ani s ohledem na podepsanou smlouvu. Všichni se těšíme na silnici, která by dopravu na současných přetížených komunikacích odlehčila. Pevně doufám, že politici nedopustí, aby polský úsek skončil někde v lese na státní hranici. Byl bych rád, kdyby předložená data a čísla rozpoutala diskusi k přípravě na české straně.

František Molík 7.9.2007