194

V damašcích z Broumova spí thajští princové

15.7.2006, Zdroj: MF Dnes

Broumov - Investice do nejnovějších technologií a systematické sledování jakosti ve výrobním procesu od nákupu surovin až po finální produkt. To je recept broumovské Veby na to, jak si zachovat konkurenceschopnost v době, která textilkám příliš nepřeje.

„Výsledky hospodaření za loňský rok opět potvrdily, že jako jedni z mála v oboru dokážeme čelit sílící konkurenci levného textilu z Asie," je spokojen předseda představenstva a generální ředitel Veby Josef Novák.

Textilka, která je proslulá zejména jako výrobce damašků a froté zboží, uvedla celkový roční obrat přes 1,103 miliardy, což jí přineslo zisk po zdanění 5,1 milionu korun. „Čistý zisk vzrostl o 62 procent, i když tržby o osm procent poklesly," uvedl Novák.

Mírné snížení obratu v souvislosti s dlouhodobým útlumem poptávky v textilním průmyslu podle něj není u nás ani ve světě nijak dramatické. Textilní zboží z Broumova prodávají i prestižní newyorské butiky na Manhattanu. „Na americký trh, který je nejnáročnější na světě, jsme prorazili před deseti lety. Kromě potřebné kvality jsme tam jako jediní ze střední Evropy byli schopni díky špičkové technologii dodávat i specifické rozměry damaškových ložních souprav a ubrusovin," řekl ředitel.

V roce 2005 Veba, která zaměstnává více než třináct set lidí, vyvezla zboží za 884 miliony korun, což představuje více než osmdesáti procentní podíl na celkovém obratu.

Mezi největší odběratele textilky patří Německo, USA, Skandinávie a Anglie, k nim v posledních letech přibyly země západní Afriky. Výhradně pro černý kontinent totiž společnost vyvinula „africký bavlněný brokát" se speciálními úpravami. Luxusní damašky si našly cestu také do Asie. Mezi odběratele výrobků Veby patří prý i thajská královská rodina, jejíž členové v bavlněných damašcích z Broumova spí.

Letos Veba počítá s nárůstem tržeb na 1,227 miliardy. V továrně by se mělo objevit dvanáct nových moderních tkalcovských stavů a další špičková technika. Společnost za to zaplatí 40 milionů korun. „Jen tak jsme schopni se udržet mezi nejvyspělejšími a největšími výrobci damašků a froté zboží v Evropě," uvedl Novák.