SWOT analýza regionu
S (silné stránky)
W (slabé stránky)
= představují současnost + vnitřní podmínky
O (příležitosti)
T (hrozby)
= představují budoucnost + vnější podmínky, co nelze v plné míře ovlivnit
Silné stránky
- Kvalitní životní prostředí
- Přitažlivá jedinečná příroda a krajina s vysokým stupněm ochrany
- Kulturní a historické dědictví a jedinečné prostorové rozvržení sídel v krajině – genius loci
- Volné pozemky a objekty k mnohostrannému využití
- Méně nákladná pracovní síla
- Základ vybavenosti pro cestovní ruch a možnost jeho rozvoje
- Jednotné správní území – existence dobrovolného svazku obcí
- Tradice a možnosti zemědělství a lesnictví – přírodní a lidské zdroje k dispozici
- Základní síť zdravotních a sociálních služeb, spádová nemocnice
- Dostatečná kapacita sítě MŠ a ZŠ, menší počty žáků ve třídách, malotřídky, Gymnázium v Broumově
- Fungující síť knihoven, základ dostupnosti internetu
- Dostatek prostor pro kulturní činnosti a setkávání lidí
- Otevřené hranice, přeshraniční spolupráce
Slabé stránky
- Nízká ekonomická aktivita a související jevy (nezaměstnanost, úroveň příjmů, kupní síla, nedostatek investičního kapitálu, nedostatek kvalifikované pracovní síly)
- Nepříznivé demografické jevy (stárnutí populace, odchod mladých a vzdělaných lidí, úroveň vzdělanosti)
- Početná rómská menšina
- Nedořešené vlastnické vztahy k nemovitostem, hlavně půdě
- Špatný technický stav dopravní infrastruktury (silnice, železnice)
- Špatná dopravní dostupnost okolních center
- Atmosféra v regionu (uzavřenost, vnímání zvýšené úrovně ochrany přírody)
- Nevyužívané a chátrající průmyslové a zemědělské stavby a památky
- Chybějící vzdělávání (odborné střední školství, vzdělávání pro dospělé, rekvalifikace, pracovní poradenství, celoživotní vzdělávání)
- Změny v zemědělství (úbytek pracovních míst, nejisté postavení zemědělsky hospodařících subjektů, omezení živočišné výroby)
- Částečné poškození přírody a krajiny (snížená rozmanitost druhů rostlin a živočichů, špatná druhová skladba lesů a nešetrné hospodaření v nich, narušený vodní režim, velké lány zemědělské půdy, nelegální skládky odpadků) a nedostatečné poznání limitů využití krajiny
- Nedostatek příležitostí pro využití volného času
- Nedostatek občanské aktivity ve věcech veřejných
- Rostoucí kriminalita a vandalismus
- Nedostatečná síť obchodů a služeb
- Škola jako instituce není vnímána jako partner v komunitě
- Nedostatečná síť a kapacita sociálních služeb
- Nedostatečná struktura a kapacita zdravotnických služeb
- Nedostatek startovacích a sociálních bytů, špatná údržba bytového fondu
- Nedostatečný vztah lidí ke krajině a prostředí
Příležitosti
- Rozvoj cestovního ruchu s ohledem na ochranu přírody a krajiny, prodloužení turistické sezóny
- Výroba z místních přírodních zdrojů, kvalitní hospodaření s nimi a ochrana (lesy, voda, půda, ovzduší)
- Šíření potřebných informací pro podnikatele, zemědělce, pracovní poradenství, pomoc začínajícím
- Rozvoj informačních technologií, dostupnost internetu
- Rozvoj služeb
- Využití volných prostor, objektů a pozemků, obnova kulturního dědictví
- Prostor pro uplatnění a život kvalifikovaných lidí
- Změna využití části zemědělské půdy pro např. krajinotvorné programy, sport, turistiku, pěstování energetických plodin, zalesňování
- Programy, granty, dotace a investice ze soukromých, národních a mezinárodních zdrojů
- Formy výchovy a vzdělávání využívající kvalitního životního prostoru
- Rozvoj středisek spolkového a společenského života v obcích (školy, knihovny, spolky)
- Zapojení místních lidí do zájmové kulturní činnosti
- Rozvoj sportovních činností v tradičních i nových formách
- Rozšíření spolupráce s okolními regiony (včetně přeshraniční spolupráce)
- Rozvoj občanských aktivit
Hrozby
- Nevyužití příležitostí
- Nevyřešení vlastnických vztahů (především půda)
- Spekulace s nemovitostmi, hlavně se zemědělskou půdou
- Nízký podíl mladých a vzdělaných lidí v regionu
- Znehodnocení krajiny a přírody (nevhodné stavby, masová turistika, nešetrné hospodaření v lesích atd.)
- Pokračování nepříznivého vývoje zemědělství
- Uzavírání se vnějším podnětům (xenofobie)
- Další úbytek škol, event. nemožnost zřídit potřebné školy
- Nezájem rodin o úroveň základního vzdělání, omezení školství jen na zdroj informací
- Nedostatek kvalifikovaných pedagogů
- Úbytek kvalifikovaných pracovních sil
- Potíže významných zaměstnavatelů
- Nedostatek spolupráce a špatná vzájemná informovanost uvnitř regionu (státní správa, samospráva, podnikatelé, církev, občanský sektor) a snížená schopnost řešit společně budoucnost území
- Podceňování a neřešení vztahů a soužití romské menšiny a většinové populace
- Bezperspektivnost pro některé skupiny obyvatelstva
- Těžká nákladní tranzitní doprava
- Budování nepřiměřené technické infrastruktury