194

SWOT analýza regionu

S (silné stránky)
W (slabé stránky)
= představují současnost + vnitřní podmínky

O (příležitosti)
T (hrozby)
= představují budoucnost + vnější podmínky, co nelze v plné míře ovlivnit


Silné stránky

  1. Kvalitní životní prostředí
  2. Přitažlivá jedinečná příroda a krajina s vysokým stupněm ochrany
  3. Kulturní a historické dědictví a jedinečné prostorové rozvržení sídel v krajině  – genius loci
  4. Volné pozemky a objekty k mnohostrannému využití
  5. Méně nákladná pracovní síla
  6. Základ vybavenosti pro cestovní ruch a možnost jeho rozvoje
  7. Jednotné správní území – existence  dobrovolného svazku obcí
  8. Tradice a možnosti zemědělství a lesnictví – přírodní a lidské zdroje k dispozici
  9. Základní síť zdravotních a sociálních služeb, spádová nemocnice
  10. Dostatečná kapacita sítě MŠ a ZŠ, menší počty žáků ve třídách, malotřídky, Gymnázium v Broumově
  11. Fungující síť knihoven, základ dostupnosti internetu
  12. Dostatek prostor pro kulturní činnosti a setkávání lidí
  13. Otevřené hranice, přeshraniční spolupráce

Slabé stránky

  1. Nízká ekonomická aktivita a související jevy (nezaměstnanost, úroveň příjmů, kupní síla, nedostatek investičního kapitálu, nedostatek kvalifikované pracovní síly)
  2. Nepříznivé demografické jevy (stárnutí populace, odchod mladých a vzdělaných lidí, úroveň vzdělanosti)
  3. Početná rómská menšina
  4. Nedořešené vlastnické vztahy k nemovitostem, hlavně půdě
  5. Špatný technický stav dopravní infrastruktury (silnice, železnice)
  6. Špatná dopravní dostupnost okolních center
  7. Atmosféra v regionu (uzavřenost, vnímání zvýšené úrovně ochrany přírody)
  8. Nevyužívané a chátrající průmyslové a zemědělské stavby a památky
  9. Chybějící vzdělávání (odborné střední školství, vzdělávání pro dospělé, rekvalifikace, pracovní poradenství, celoživotní vzdělávání)
  10. Změny v zemědělství (úbytek pracovních míst, nejisté postavení zemědělsky hospodařících subjektů, omezení živočišné výroby)
  11. Částečné poškození přírody a krajiny (snížená rozmanitost druhů rostlin a živočichů, špatná druhová skladba lesů a nešetrné hospodaření v nich, narušený vodní režim, velké lány zemědělské půdy, nelegální skládky odpadků) a nedostatečné poznání limitů využití krajiny
  12. Nedostatek příležitostí pro využití volného času
  13. Nedostatek občanské aktivity ve věcech veřejných
  14. Rostoucí kriminalita a vandalismus
  15. Nedostatečná síť obchodů a služeb
  16. Škola  jako instituce není vnímána jako partner v komunitě
  17. Nedostatečná síť a kapacita sociálních služeb
  18. Nedostatečná struktura a kapacita zdravotnických služeb
  19. Nedostatek startovacích a sociálních bytů, špatná údržba bytového fondu
  20. Nedostatečný vztah lidí ke krajině a prostředí

Příležitosti

  1. Rozvoj cestovního ruchu s ohledem na  ochranu přírody a krajiny, prodloužení turistické sezóny
  2. Výroba z místních přírodních zdrojů, kvalitní hospodaření s nimi a ochrana (lesy, voda, půda, ovzduší)
  3. Šíření potřebných informací pro podnikatele, zemědělce, pracovní poradenství, pomoc začínajícím
  4. Rozvoj informačních technologií, dostupnost internetu
  5. Rozvoj služeb
  6. Využití volných prostor, objektů a pozemků, obnova kulturního dědictví
  7. Prostor pro uplatnění a život kvalifikovaných lidí
  8. Změna využití části zemědělské půdy pro např. krajinotvorné programy, sport, turistiku, pěstování energetických plodin, zalesňování
  9. Programy, granty, dotace a investice ze soukromých, národních a mezinárodních zdrojů
  10. Formy výchovy a vzdělávání využívající kvalitního životního prostoru
  11. Rozvoj středisek spolkového a společenského života v obcích (školy, knihovny, spolky)
  12. Zapojení místních lidí do zájmové kulturní činnosti
  13. Rozvoj sportovních činností v tradičních i nových formách
  14. Rozšíření spolupráce s okolními regiony (včetně přeshraniční spolupráce)
  15. Rozvoj občanských aktivit

Hrozby

  1. Nevyužití příležitostí
  2. Nevyřešení vlastnických vztahů (především půda)
  3. Spekulace s nemovitostmi, hlavně se zemědělskou půdou
  4. Nízký podíl mladých a vzdělaných lidí v regionu
  5. Znehodnocení krajiny a přírody (nevhodné stavby, masová turistika, nešetrné hospodaření v lesích atd.)
  6. Pokračování nepříznivého vývoje zemědělství
  7. Uzavírání se vnějším podnětům (xenofobie)
  8. Další úbytek škol, event. nemožnost zřídit potřebné školy
  9. Nezájem rodin o úroveň základního vzdělání, omezení školství jen na zdroj informací
  10. Nedostatek kvalifikovaných pedagogů
  11. Úbytek kvalifikovaných pracovních sil
  12. Potíže významných zaměstnavatelů
  13. Nedostatek  spolupráce  a špatná vzájemná informovanost uvnitř regionu (státní správa, samospráva, podnikatelé, církev, občanský sektor) a snížená schopnost řešit společně budoucnost území
  14. Podceňování a neřešení vztahů a soužití romské menšiny a většinové populace
  15. Bezperspektivnost pro některé skupiny obyvatelstva
  16. Těžká nákladní tranzitní doprava
  17. Budování nepřiměřené technické infrastruktury

Číst dál: SWOT analýza regionu